Unde îţi cunoşti iubita/iubitul? Cum ajungi să (re)cunoşti Iubirea?

Sfinţii Părinţi Ioachim şi Ana

Sfinţii Părinţi Ioachim şi Ana

În primul rând, ce faci dacă te simţi singur şi n-ai un iubit sau o iubită?

Am citit un articol pe tema intrebării de mai sus pe site-ul OrtodoxiaTinerilor.ro şi mi s-a părut interesant punctul de vedere şi unghiul de abordare. De ce? Pentru că, întâmplător sau nu, am trăit o experienţă asemănătoare cu cea povestită de Claudiu.

Pentru mine, Crăciunul este un motiv de bucurie în plus, pentru că în această perioadă, acum câţiva ani, am cunoscut inceputurile Iubirii – mi-am cunoscut soţia.

Treceam printr-o perioadă în care, în urma unor experienţe încheiate brusc, dupa cca o lună, mă gândeam foarte mult la zădărnicia acestor relaţii „de formă” cu o fată, în sensul de „a sta cu cineva”, a fi cu cineva, când tu ştii că nu-ţi place atât de mult persoana respectivă încât să-ţi doreşti să fii toată viaţa cu ea. Mă gândeam: cum o fi să iubeşti? Îmi doream atât de mult o relaţie frumoasă cu o fată, încât până la urmă am văzut doar la Dumnezeu singurul ajutor.

Şi uşor, uşor, am început să mă rog pentru lucrul ăsta: „Dă-mi, Doamne şi mie o fată frumoasă, care să mă iubească şi pe care s-o iubesc şi eu după placul Tău” erau cuvintele care nu lipseau, mai ales de la rugăciunea de seară. Şi după ceva timp, într-o vineri rece de la jumatatea lui decembrie, am venit de la facultate acasă, la părinţi, în provincie. În seara aceea, absolut fără niciun chef am plecat, obosit, la o discotecă din oraş, împreună cu sora mea şi prietenul ei – „poate-oi agăţa şi tu ceva” îmi spunea ea, încercând să mă scoată din starea aceea. Şi imediat cum am intrat, la o masă am vazut o fată foarte frumoasă, ce îmi părea ca nu mă „sărise” nici ea cu privirea. Misiunea mea a fost şi mai uşoară, pentru că la masa aceea cunoşteam pe cineva, nu foarte bine, dar mânat de un curaj neobişnuit, m-am autoinvitat acolo, împreună cu ceilalţi doi însoţitori ai mei. În seara aceea am reuşit să vorbesc cu ea, am dansat (deşi era spre sfârşitul postului şi eram şi într-o dispoziţie foarte proastă), iar la plecare am observat ceva care m-a ambiţionat să nu o privesc ca pe alte fete, viitoare foste! În timp ce mă îmbrăcam, n-a mers afară să mă aştepte acolo, împreună cu ceilalţi care ieşiseră mai înainte (unii, discreti), ci m-a aşteptat înăuntru, ca să nu mă lase singur. Îmi amintesc că m-am gândit atunci, înainte să mă îmbrac, că dacă iese fără mine, nu-mi place. Şi n-a ieşit, Slavă Domnului! În seara următoare, la prima întâlnire, parcă o cunoşteam din copilărie şi depănam amintiri vechi, atât de natural mă purtam cu ea, atât de curajos în gesturi şi cuvinte; şi toate erau atât de fireşti! La vremea aia nici nu puteam să mă gândesc că relaţia noastră va dura mai mult de o lună-două, nu vroiam decât să iubesc, deşi habar n-aveam ce e asta. Şi, în mod perfect banal, mi-am dat seama că o iubesc după prima ceartă şi când i-am spus că o iubesc am făcut-o cu extrem de multă teamă, de parcă rosteam o mare taină a inimii mele. Acum suntem căsătoriţi şi avem un bebeluş care ne umple viaţa de fericire şi ne desăvârşeşte iubirea, mulţumindu-I Domnului Hristos pentru toate.

Noi ne-am cunoscut la discotecă; Claudiu, de pe OrtodoxiaTinerilor, şi-a cunoscut soţia la facultate. În viaţă ni se oferă şansa să ne cunoaştem perechea în cele mai variate locuri, Dumnezeu face din orice lucru să iasă ceva bun. Ceea ce contează este să-L laşi şi pe El să fie cu tine. Aşteptarea poate fi puţin mai lungă, dar timpul acesta de singurătate îţi oferă prilejul să meditezi la ceea ce vrei cu adevărat şi să te rogi Domnului să te ajute. Cred că se bucură enorm când îl tragem de mânecă – exact cum fac copiii mici cu părinţii lor – şi-L rugăm să ne dea ceva de folos. Dintr-un lucru greşit (am fost la discotecă, în Postul Naşterii Domnului) şi dintr-o stare rea în care mă aflam, Domnul a scos un boboc de floare – începutul legăturii noastre, care a crescut şi a evoluat, iar acum este floarea veşnică a iubirii, binecuvântată prin Taina Sfintei Cununii.

Cum să-ţi găseşti iubirea?

Prin rugăciune, în primul rând. Apoi trebuie să ai răbdare, să aştepţi şi să te pregăteşti pentru iubirea pe care o aştepţi. Exersând capacitatea de jertfă chemi iubirea, pentru că iubirea este jertfă, dăruire continuă – acesta e focul care o ţine în viaţă. În „Sfat fecioarelor care vor să se căsătorească”, Tudor Arghezi scrie că „fericirea adevărată nu poate să o aibă decât acela care o dă”, iar ca să o dai, nu e neapărat să o ai, ci trebuie să începi prin a o da. Psihologii identifică două tipuri de iubire: iubirea captativă şi iubirea oblativă, iubirea captativă fiind acea iubire care solicită cu insistenţă afecţiunea partenerului, pe când iubirea oblativă este ceva mult mai măreţ – este iubirea care se oferă, se dă în întregime fără să ceară nimic în schimb; este exact acea iubire care se bazează pe jertfă. Cuviosul Paisie Aghioritul pomenea şi el două tipuri de dragoste: dragostea ieftină şi dragostea scumpă (fierbinte). Dragostea ieftină priveşte întotdeauna la interes, fiind puţină şi limitată în vederea dobândirii celor ale lumii, iar dragostea scumpă (fierbinte) este cea care se jertfeşte, care înfierbântă inima şi ca un abur sare din ea dumnezeiasca dragoste care nu se poate abţine, ci se uneşte cu Dumnezeu.

Pentru cei singuri, ca să-ţi întâlneşti persoana iubită, ar trebui întâi chiar să vrei asta. Pentru că mulţi tineri îşi doresc doar o persoană cu care „să stea”, cu care să se afişeze în public, să aibă pe cine mângâia, săruta – în general lucrurile superficiale, de suprafaţă, ale tinereţii. Adesea, dorind doar acestea, uiţi de Dumnezeu şi în loc să-L inviţi să te ajute să-ţi găseşti iubirea, o cauţi singur, de parcă ai putea să faci ceva fără Dumnezeu. Dar, păstrând proporţiile, odată cu vârsta, ar trebui ca pe lângă conştientizarea nevoilor fizice, să aibă loc în noi şi trezirea dorinţei mature de iubire adevărată, de iubire binecuvântată. Căci ce poate fi mai frumos decât să iubeşti şi să fii iubit, purtându-te după placul Domnului?


23 comentarii on “Unde îţi cunoşti iubita/iubitul? Cum ajungi să (re)cunoşti Iubirea?”

  1. Claudiu spune:

    Foarte frumos! Sa-ti traiasca bebelusul, si sa fiti sanatosi!

  2. Florin M. spune:

    Mulţumim! Asemenea şi vouă!

  3. Dorina spune:

    Ce frumos articol…numai din asta poti sa iti dai seama ce familie deosebita ai..asa cum vrea El..sa va binecuvanteze Dumnezeu!

  4. Florin M. spune:

    Dorina, sunt sigur ca si tu vei avea familia visata!
    Slava Domnului! El ne asculta mereu si ne da cele de folos.

  5. Andra spune:

    si eu as vrea sa am un prieten …cred k trebuie sa fie tare frumos…

  6. Florin M. spune:

    Andra, ai grija ce prieten iti doresti🙂
    Cred ca stii ca Domnul Hristos ne cunoaste fiecaruia suferinta, nevoia… Roaga-te Lui cu insistenta si vei avea prietenul potrivit la momentul potrivit. Poate ca atunci cand tu te vei ruga, si altcineva se va ruga pentru tine.

  7. serj_b spune:

    e foarte frumos textul de mai sus, dar eu pe cine sa aleg – caci cunosc 2 fete si ambele imi sunt simpatice, cum sa iau o decizie ?

  8. Florin M. spune:

    Încerc să îţi dau un răspuns, cu toate că recunosc că nu am autoritatea necesară…
    În primul rând, presupunând că ceea ce cauţi la ele este bineplăcut Domnului, cred că ar trebui să te bucuri că ai (deja) de ales🙂
    În al doilea, dintre cele două trebuie să fie una care îţi place mai mult.
    În al treilea, se poate ca aceea care îţi place mai mult să te atragă tocmai prin faptul că se poartă mai rece cu tine. Dacă e aşa, cercetează motivele purtării sale – poate pentru că te place si ea mult. Atunci e mai simplu…
    Daca te tot respinge, oricât ai încerca să te apropii, nu prea îţi mai foloseşte să insişti, atâta timp cât îţi este doar „simpatică”. Îţi poţi îndrepta atenţia către cealaltă.
    Dar poţi cerceta măsura în care le eşti şi tu „simpatic” lor în acelaşi timp, fiind atent totuşi ca celei pe care o simpatizezi mai puţin să nu îi dai prea mult de gândit (ca să nu sufere apoi).
    Apoi, încă ceva: în ziua de astăzi, tinerii îşi dau întâlnire şi îşi petrec timpul prin parcuri, la terase, prin cluburi… Încearcă să mergi cu prietena pe care ţi-o vei face la biserică – cel mai frumos ar fi la slujbă, duminica… Sau seara, să te plimbi cu dânsa prin curtea bisericii, sau prin apropiere, vorbind puţin câte puţin şi despre altceva decât despre cele lumeşti.

    Însă cel mai bine ar fi dacă ai discuta despre ce ai întrebat aici chiar cu duhovnicul tău.

    Doamne ajută!

    Update 15.05.09: Raspunsul era adresat lui Serj_B

  9. Adrian spune:

    Eu inca nu am intilnit-o cred ca nu imi doresc cu adevarat…am ramas la faza in care „am dansat si am baut suc” , dar cine stie …

  10. Andra spune:

    ”Poate ca atunci cand tu te vei ruga, si altcineva se va ruga pentru tine.”
    da,…..ar fi frumos…numai ca uneori tb sa astepti cam mult….si nici nu poti fii sigur ca daca astepti atat,iti vei gasi prietenul potrivit….s-ar putea sa te bucuri ca l-ai gasit si apoi sat-i dai seama ca de fapt nu e chiar atat de potrivit.

  11. Florin M. spune:

    @Andra
    Cand te rogi, sa crezi ca ai si primit ceea pentru ce te rogi, sa te rogi ca si cand ai avea deja, pentru ca este scris: „De aceea vă zic vouă: Toate câte cereţi, rugându-vă, să credeţi că le-aţi primit şi le veţi avea.” (Sf. Ev. dupa Marcu, 11, 24)
    Prietenul potrivit va fi acela care va corespunde acelor criterii, pe care tu ti le-ai stabilit si pe care le ai in minte atunci cand te rogi Domnului pentru aceasta. Deci poti sa-l „recunosti” destul de simplu… Nu inseamna ca primul baiat pe care ai sa-l placi va fi cel pe care-l astepti; inima tresare cand vezi ceva placut, dar e doar ceva fizic.
    Si intr-adevar, trebuie sa astepti, de obicei astepti pana cand dorinta ta de la rugaciune iti va fi indeplinita. Poate ca ti se incearca rabdarea si hotararea. Oricum, sa stii ca Domnul stie ce-ti doresti si trebuie sa nu fii fals in rugaciune, sa fii sincer.

  12. Andra spune:

    Sa dea Domnul sa fie asa!

  13. Florin M spune:

    ASA ESTE!🙂
    Nu te indoi de asta.
    Cuvintele acelea bolduite, de mai sus, sunt chiar cuvintele Lui Hristos.

  14. Ionela spune:

    Hristos a Inviat! Pt. Florin M.

    Spune-mi te rog cui ai raspuns la pct.8, ca nu se vede nimic? Te intreb fiindca am trecut si eu printr-o situatie asemanatoare, adica un baiat caruia ii placea de mine si de o alta fata in acelasi timp. O fi asta?🙂

  15. Florin M. spune:

    Ionela,
    Adevarat a Inviat!
    Raspunsul de la pct8 era adresat lui Serj_B.
    Eu am incercat sa-i zic cum sa nu triseze.
    Daca o fi acelasi? Nu stiu, nu cred.🙂

  16. Ionela spune:

    Hristos a Inviat!

    Multumesc de raspuns Florin! Uitandu-ma acum mai atenta, am vazut si intrebarea; cred ca mi-a scapat aseara fiindca cautam o expunere mai detaliata, cand colo erau doua randuri!!!:)
    Si…ai dreptate: dupa nume, nu e el! Dar daca tot am ajuns aici, da-m ivoie sa-ti pun o intrebare referitoare la raspunsul pe care i l-ai dat, mai precis legat de „in al treilea rand…”. De ce zici ca e posibil sa-l atraga o fata mai mult decat alta datorita faptului ca se poarta mai rece cu el? Care-i secretul aici? Te intreb fiindca si baiatul de care iti vorbeam mi-a spus ca ii place de o fata fiindca il pune la punct. Oare asta asteapta baietii de la noi? Sa ne purtam rece cu ei si sa-i punem la punct?
    Mersi de raspuns,

    Hristos a Inviat!

  17. Florin M. spune:

    Ionela,
    Unora dintre baieti le place sa lupte pentru a obtine ceva. Posibil ca de-asta sa fie atrasi de fetele care se poarta mai rece cu ei, pentru ca ii stimuleaza sa lupte, ii fac sa viseze la ceva. Si in asta nu e nimic rau.
    Alti baieti sunt atrasi de fetele care se poarta rece cu ei pentru ca ei se complac in postura de victima si le place sa sufere.
    Altii o fac pentru ca au nevoie de ordine in viata lor si ar „vrea” pe cineva care sa ii stimuleze in directia asta. (acesta din urma la partea cu „pusul la punct”)
    Mai este o explicatie (cu care nu am pretentia de a fi epuizat subiectul) – majoritatii barbatilor le plac tipele mai „dure” din cauza modei – femeia care stie ce vrea, care se duce ea la barbat si are initiativa. E vorba de masculinizarea femeii si feminizarea barbatilor.

    Doamne ajuta!

  18. Oana Niculae spune:

    Ciudat cum sunt băieţii de azi(referitor la faptul că trebuie sa fii mai dură, ca să fii plăcută)…Mie sincer mi-ar plăcea să mă iubească pentru ceea ce sunt eu ca persoană, să caute în mine iubirea. Eu nu pot sa fiu dură, poate doar indiferentă…Băieţii ar trebui să caute feminitatea, blândeţea, nu neapărat duritatea, sau poate nu am înţeles eu prea bine.

  19. Florin M. spune:

    Oana, am pus „dure” intre ghilimele – cat de dura poate fi o fata? Nu cunosc baieti care sa fie atrasi de fete dure in adevaratul sens al cuvantului (care sa vorbeasca urat, care sa fie batause etc.) – dar sunt sigur ca sunt si dintr-astia.
    Unii baieti, insa, prefera fetele care sa ia initiativa – am spus de ce. Pentru ca ei sunt mai slabi, pentru ca nu au ei curajul, pentru ca le place sa fie..serviti? Poate.
    Majoritatea baietilor/barbatilor, insa, cauta o fata care sa ii completeze. In principal, daca e dragoste, lucrurile se aseaza incetul cu incetul, fiecare incepe sa-si inteleaga rolul in relatie.

    Si o intrebare: cum credeti ca se cultiva la o fata calitatile de care ai spus tu mai sus? Feminitatea, blandetea…

  20. Oana spune:

    Calităţile cu care trebuie să fie înzestrată o femeie, sau pe care trebuie să şi le însuşească sunt blândeţea, eleganţa, rafinamentul, bunul simţ, iubirea faţă de copii şi faţă de natură. Să ştie să fie şi copilăroasă şi femeie…şi puternică! Eu cred ca există astfel de femei şi au dobândit sau cultivat aceste calităţi prin Dumnezu şi Maica Domnului. Maica Domnului este un exemplu pentru toate femeile, de aceea consider că din respect măcar pentru Ea, să ne acoperim capul în biserică. Doamne ajută!

  21. Florin M. spune:

    Bineinteles ca exista astfel de femei (bune) si inca multe.
    Si exemple sunt destule – si pentru barbati si pentru femei. Daca nu avem langa noi, avem in calendar o multime de sfinti casatoriti.

    Calitatile acelea se cultiva in special in familie – atat in copilarie, cat si la maturitate. Sotul/sotia il pot modela pe celalalt, daca ceea ce-i leaga este dragostea (unul pentru altul si amandoi pentru Hristos). Trebuie si ca fondul sa fie bun – si de obicei este – si conteaza f. mult si mediul in care traiesti, in care te dezvolti ca om (ca barbat/femeie).
    Doamne ajuta!

  22. Ionela spune:

    Hristos a Inviat!

    Cum credeti ca se poate impaca blandetea, feminitatea, si celelalte calitati pe care ar trebui sa la aiba o femeie, cu hotararea si puterea de a spune unui baiat care a mintit-o si a fost escroc cu ea, ” Esti un magar!”- caci asta invata Par. Constantin Necula, intr-o conferinta transcrisa in cartea „Ganduri si miride”? Eu sunt nedumerita! Am stat chiar si m-am intrebat daca e crestineste, si nu se considera o jignire, sau o incercare de a-ti face singura dreptate, ba mai mult, poate fi inteleasa ca o razbunare?!

    Voi ce parere aveti???

    Doamne ajuta!

  23. Florin M. spune:

    Ionela,
    Daca e cazul, uneori o astfel de reactie poate ajuta un baiat, poate sa-l trezeasca la realitate. Daca nu o faci, va face sigur acelasi lucru si cu urmatoarea; si tot asa.
    Pe cand, daca ii spui „Esti un magar!” ii oferi posibilitatea sa se trezeasca.

    Acum, daca o fata il face magar pe un baiat gratuit, sau daca de la asta ajunge la alte insulte, nu mai e normal – asta nu mai e crestineste.
    Pe langa asta, expresia „Esti un magar!” nu trebuie spus ca insulta.


Lasă un răspuns

