Credit, dobândă, curs valutar şi garanţii

Citeam un articol astăzi, pe mybank.ro cum că Banca Naţională ar putea răspunde aşteptărilor bancherilor, relaxând condiţiile acordării creditelor. Aceasta prin ridicarea gradului de îndatorare maxim de la 35% cât este în prezent, până în jurul a 60-65% din venituri.

În acelaşi timp, însă, deprecierea leului creşte stresul asupra disponibilităţilor băneşti ale clienţilor actuali, aceştia rambursându-şi tot mai greu ratele, iar incertitudinea în ceea ce priveşte cursul valutar, volatilitatea acestuia, menţine la cote crescute precauţia celorlalţi – a potenţialilor clienţi de imobiliare.

Pe aceeaşi linie, permiteţi-mi să continui: cu toate că BNR-ul a afişat cotaţia Euro la aproape 4,3 RON, după ce la începutul lunii decembrie 1 € era 3,8 RON, având o creştere în raport cu moneda noastră de 13%, băncile lasă în continuare această povară în totalitate în seama clienţilor, fără să coboare deloc dobânzile la creditele în valută pentru a uşura efortul de rambursare. Această prăbuşire a leului conduce la un val de scumpiri, şi dacă în unele cazuri acestea sunt justificate (de exemplu la alimente, indiferent dacă sunt importate sau made in Romania), în privinţa altora stau şi mă minunez… Adică aflu că apartamentele noi s-au scumpit cu 10%!!! Bine, spun ei că un apartament de 100,000 € adică 380900 RON la inceputul lunii decembrie, acum este 426700 RON, adică cu peste 10% mai mult… Deci creşterea ar fi datorată în totalitate creşterii Euro. Da, dar aceasta se întâmplă în condiţiile în care cererea este zero! O cerere pe care cei din real-estate mizaseră ca fiind foarte puţin elastică, s-a dovedit că poate fi chiar foarte elastică. Pentru că – unde e preţul de echilibru? Care echilibru? Teoretic, dacă cererea tinde la zero, şi preţul e constant, distanţa dintre cerere şi ofertă creşte.

În condiţiile de mai sus, să ţii preţul ridicat şi marja de 50% la imobiliare, trebuie să ai o problemă… de management. Dovedeşte foarte multă inflexibilitate, şi dacă nici în a treia lună în care nu vinzi mai nimic nu faci ceva ca să te adaptezi condiţiilor pieţei, problema e chiar serioasă. Aş vrea să văd, în condiţiile presupusei relaxări a condiţiilor de creditare (atât de aşteptată de toţi), dacă va fi avalanşă la birourile de credit ale băncilor. Pentru că acum vor fi solicitate garanţii suplimentare (locuinţe, terenuri etc.), altele decât apartamentul amărât pe care vei dori să-l cumperi. Şi în afară de astea, un risc în plus al unui credit faţă de a sta cu chirie mai implică şi avansul acordat. Dar problema noastră este că ei se bazează nu pe cerere, care e aproape inexistentă, ci pe NEVOIE.

Una dintre soluţii ar fi locuinţele sociale, mai ieftine…De asemenea, cred că deja chiriile sunt mari, dar observând cele ce se anunţă, ar putea chiar să mai crească puţin (chiriile exprimate în valută).

Personal, ca o soluţie la problema apartamentelor (care şi aşa nu mă încântă deloc…) – aş opta pentru cumpărarea unui teren şi construirea unei case – o casă cu două-trei camere se poate construi mai uşor (cu bani mai puţini, chiar cu credit) şi poate fi un început.

Pentru că suntem mulţi cei care avem nevoie de o locuinţă, de o casă a noastră, să ne rugăm Domnului să ne ajute să avem cele necesare, spre slava Lui şi va avea El grijă de copiii Săi. El cunoaşte nevoia noastră şi să nu uităm că dacă ne amână cu ceva, este spre folosul nostru. Dar mai întâi, în rugăciune, trebuie să-I mulţumim Domnului pentru toate. În plus, ca adaos la rugăciunile noastre stăruitoare, Biserica are rugăciuni pe care le poate citi preotul în timpul Sfintelor Slujbe, rugăciuni pentru  dobândirea celor folositoare.

cruce_sfinti_polieleu_fara_tinere

RUGĂCIUNE DE MULŢUMIRE PENTRU BINEFACERILE PRIMITE DE LA DUMNEZEU

Doamne, Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, Dumnezeule a toată milostivirea, care ai nemăsurată milă, nespusă şi neajunsă iubire de oameni, căzând acum către a Ta slavă, cu frică şi cu cutremur, aduc Ţie mulţumire pentru binefacerile de care m-ai învrednicit pe mine nevrednicul robul Tău. Te slăvesc, Te laud şi te cânt ca pe un Domn, Stăpân şi făcător de bine. Şi iarăşi căzând înaintea Ta, îţi mulţumesc şi cu smerenie mă rog nemăsuratei şi negrăitei Tale milostiviri, ca şi de acum înainte să-mi dăruieşti faceri de bine, ca să sporesc în dragostea de Tine şi de aproapele meu. Izbăveşte-mă de tot răul şi necazul. Daruieşte-mi linişte şi mă învredniceşte ca în zilele vieţii mele totdeauna să-Ţi aduc şi să grăiesc şi să cânt cele preabune Tatălui şi Fiului şi Duhului Sfănt, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.

cruce_sfinti_polieleu_fara_tinere

RUGĂCIUNE LA NEVOI

Nori apăsători se adună deasupra mea, Doamne, şi ameninţarea furtunii mă înspăimântă. Deşi sunt în suferinţă, nu mă plâng împotriva Ta, Dumnezeule, pentru că Tu eşti sprijinul meu şi stânca unde îmi caut scăparea.
Tu Doamne cunoşti necazurile mele şi ai grijă de mine neîncetat. Cu toată suferinţa mea, ştiu că mă iubeşti şi asta îmi dă tărie. Cu speranţa în ajutorul şi bunătatea Ta, nu mă voi lăsa răpus, ci mă voi lupta cu curaj şi voi fi scăpat.
Tu eşti Cel ce cârmuieşte lumea şi vieţile oamenilor; îndreaptă corabia vieţii mele, care acum este clătinată de valuri furioase, spre ape liniştite.
Degeaba mă zbat singur împotriva furtunii, că fără Tine nu pot face nimic.
Către Tine mă îndrept şi mă rog: vino în ajutorul meu, aşa cum l-ai salvat pe Petru, care venea spre Tine pe apă. Întinde-ţi braţul spre mine, cum l-ai întins spre el, Dumnezeule milostiv, şi salvează-mă degrabă. Amin.


2 comentarii on “Credit, dobândă, curs valutar şi garanţii”

  1. Adrian spune:

    Cred ca nu e departe momentul in care bursele si tot ce e piata financiara vor disparea totul fiind regizat cu precizie matematica, asa zisele ajutoare pe care americanii le acorda companiilor falimentare sint niste chestii bine orchestrate , de la care in curind dolarul nu va mai face o ceapa degerata si astfel incet ne aruncam la banul virtual, este o masinarie teribila, monstruoasa in fata noastra si totusi nu o vedem, doar la „urban iuliu” am vazut o predictie inteligenta, ma refer la cele financiare , ne aflam in fata unei monstruozitati, nu vreau sa fiu alarmist, iertati-ma daca asta pare.
    Doamne ajuta!

  2. Adrian spune:

    scuze „Urban Iulian”.


Lasă un răspuns

