Despre înfruntarea necazurilor şi voia Domnului (cuvinte de îmbărbătare din partea Sf. Serafim de Viriţa)

sf-serafim-de-virita-rusia25

Sfântul Serafim de Viriţa (1866-1949) , prăznuit la 21 martie, este unul dintre cei aproximativ 1200 de sfinţi pe care Sinodul Ierarhic al Bisericii Ortodoxe Ruse i-a canonizat de-a lungul istoriei, fiind unul dintre sfinţii ruşi cei mai iubiţi.

Din cuvintele Cuviosului Stareţ:

Nici o picatură din lacrimile mamei nu piere in zadar! Rugăciunea mamei are mare putere“.

Rugăciunea îngrădeşte si respinge cumplitele îndemnuri ale puterii întunecate. Şi mai cu deosebire este puternică rugaciunea celor apropiaţi. Rugăciunea mamei, rugăciunea prietenului – ea are o mare putere”.

Numaidecat sa te rogi pentru vrajmasi, caci daca nu te rogi e ca si cum ai turna gaz pe foc si flacara se mareste din ce in ce mai mult. Totdeauna si pentru toate, chiar si pentru necazuri, multumeste-I Domnului si Prea Sfintei Nascatoare de Dumnezeu.”

“Cand cineva era vreodata grav bolnav, staretul il sfatui sa ia cate o lingura de apa sfintita din ora in ora. Spunea ca nu sunt medicamente mai puternice ca apa si uleiul sfintit“.

Părintele Serafim iubea foarte mult tinerii. În vremea lui oamenii tineri nu mergeau la biserică aproape deloc, iar când totuşi era vizitat de către ei, Parintele se bucura nespus. El obişnuia să spună că rolul tinerilor va fi foarte important în viitoarea retrezire a vietii bisericeşti. De asemenea, obişnuia să spună că va veni o vreme când pervertirea şi desfrânarea printre tineri va atinge cel mai mare grad de decădere.

Cu greu se va mai găsi vreun suflet feciorelnic printre ei. Tinerii vor vedea că nimeni nu îi pedepseşte pentru ceea ce fac şi astfel vor crede că totul le este permis pentru satisfacerea dorinţelor si plăcerilor. Dar Dumnezeu îi va chema, totuşi, şi ei vor înţelege că nu mai pot continua o astfel de viaţă. Apoi, pe diferite căi, vor fi conduşi către Dumnezeu. Mulţi oameni vor avea o înclinare către viaţa ascetică. Cei care vor fi fost mari pacătoşi şi alcoolici vor umple bisericile şi vor avea o mare sete de viaţa duhovnicească. Mulţi vor deveni monahi. Mănăstirile se vor redeschide şi bisericile vor fi pline de credincioşi. Tinerii vor merge în pelerinaje la locurile sfinte. Acele vremuri vor fi frumoase. Faptul că astăzi ei săvârşesc păcate grave, îi va duce către o mare şi adancă pocăinţă. La fel cum candela înainte să se stingă straluceşte puternic şi aruncă scântei în jur, iar cu lumina ei luminează întunericul dimprejur, la fel va fi şi viaţa Bisericii în vremurile din urmă. Şi sfârşitul este aproape.

Urmatorul text cuprinde o scrisoare trimisa de catre Parintele Serafim unui fiu duhovnicesc, episcop, care era într-o închisoare sovietică. Este o omilie plină de mângâiere si bună sfătuire pe care Dumnezeu Creatorul o adresează sufletului omului:

Sfântul Serafim de Viriţa – O scrisoare către un fiu duhovnicesc aflat într-o închisoare sovietică

Te-ai gândit vreodată că tot ceea ce te priveşte pe tine Mă priveşte la fel de mult şi pe Mine? Lucrurile care te privesc pe tine sunt la fel de importante ca lumina ochilor Mei. Te preţuiesc atât de mult în ochii Mei (El vorbeşte despre suflet) şi te iubesc atât de mult; de aceea, e o bucurie atat de specială pentru Mine sa te pregătesc şi să te încerc. Când ispitele şi vrăjmaşul vin peste tine, revărsându-se precum un râu asupra ta, vreau să ştii că,

Aceasta a fost de la Mine.

Vreau să ştii că slăbiciunea ta are nevoie de tăria Mea, iar scăparea şi izbăvirea ta stau în a Mă lăsa să am grijă de tine. Ia aminte, când eşti cuprins în vâltoarea imprejurărilor grele, între oameni care nu te înţeleg, care nu iau în seamă lucrurile ce îţi aduc bucurie şi te izgonesc de la ei,

Aceasta a fost de la Mine.

Eu sunt Dumnezeul tău, toate împrejurările vieţii tale sunt în mâinile Mele; nu ai ajuns din întâmplare în situaţia ta, ci este tocmai locul pe care l-am pregătit pentru tine. Nu tu mi-ai cerut să te învăţ smerenia? Iar acolo, te-am aşezat în atmosfera potrivită, în şcoala unde te vor învăţa ceea ce ai nevoie. Locul in care trăieşti acum, precum şi cei care trăiesc în jurul tău, nu fac altceva decât Voia Mea. Ai dificultăţi financiare şi abia supravieţuieşti? Ia aminte,

Aceasta a fost de la Mine.

Vreau să ştii că Eu dispun de banii tăi; caută scăparea la Mine şi întelege că Eu sunt izbăvirea Ta. Ia aminte, cămarile Mele sunt pline şi inepuizabile şi să fii convins că Eu îmi ţin toate promisiunile. Nu primi ca oamenii să-ţi spună când eşti în necaz: ”Să nu crezi în Domnul şi Dumnezeul Tău.” Ai petrecut vreodată întreaga noapte în zbucium? Eşti despărţit de rudele tale, de oamenii pe care îi iubeşti? Am lăsat să ţi se întâmple toate acestea astfel încât să te întorci către Mine şi în Mine să afli veşnica mângâiere şi odihnă. Te-a dezamăgit prietenul tău, sau cineva căruia ţi-ai deschis inima?

Aceasta a fost de la Mine.

Am îngăduit ca această suferinţă să te atingă astfel încât să înveţi că cel mai bun prieten al tău este Domnul. Înfăţişează-Mi-le toate Mie şi spune-mi tot ce ai pe suflet. Te-a vorbit cineva de rău? Las-o în grija Mea. Lipeşte-te de Mine, în Mine este adăpostul tău, astfel încât vei fi ferit de războirile neamurilor. Voi face ca dreptatea ta să strălucească precum lumina, iar viaţa ta ca miezul zilei. Planurile tale au fost destrămate, a slăbit sufletul tau iar tu te simţi sfârşit,

Aceasta a fost de la Mine.

Ți-ai facut planuri şi ţi-ai stabilit obiective; le-ai adus înaintea Mea să le binecuvântez. Dar vreau sa laşi toate în seama Mea, să călăuzesc şi să îndrept cu Mâna Mea împrejurările vieţii tale, căci tu eşti orfanul, iar nu stăpânul. Pierderi neaşteptate au venit peste tine şi deznădejdea ţi-a cuprins inima, ia aminte,

Aceasta a fost de la Mine.

Căci cu această multă oboseală şi teamă mare te încerc, ca să văd cât de puternică îţi e credinţa în promisiunile Mele şi îndrăzneala în rugăciune pentru aproapele tău. De ce nu eşti tu cel care şi-a încredinţat grija pentru cei dragi iubirii Mele celei purtatoare de grijă? De ce nu eşti tu cel care îi lasă în ocrotirea Preacuratei Maicii Mele? Boli grave au venit peste tine, care poate vor fi vindecate sau poate sunt de nevindecat, ţintuindu-te de patul tău,

Aceasta a fost de la Mine.

Pentru că vreau să Mă cunoşti mai adânc, prin boala trupului şi să nu murmuri împotriva acestor încercări pe care ţi le trimit. Nu încerca să înţelegi planurile Mele despre căile diferite de mântuire a sufletelor oamenilor, ci fără cârtire şi cu umilinţă pleacă-ţi capul înaintea bunătăţii Mele. Ai visat să faci ceva extraordinar pentru Mine, dar în loc să indeplineşti asta, ai căzut pe patul de suferinţă,

Aceasta a fost de la Mine.

Pentru că te-ai fi cufundat astfel în lucrurile tale şi Mi-ar fi fost cu neputinţă să-ţi mai ridic gândul către Mine, iar Eu vreau să te învăţ cele mai adânci cugetări şi învăţăturile Mele, ca să-Mi slujeşti. Vreau să te învăţ să simţi cum tu nu eşti nimic fară Mine. Câţiva dintre cei mai buni fii ai Mei sunt cei care s-au despărţit de activităţile vieţii, pentru a învăţa să folosească arma rugăciunii neîncetate. Ai fost chemat pe neaşteptate să preiei o responsabilitate dificilă, indurată în numele Meu. Îţi încredinţez aceste greutăţi şi din acest motiv Domnul Dumnezeul tău iţi va binecuvânta toate lucrurile tale, în toate carările tale. În toate, Domnul îţi va fi învăţător şi îndrumător. În această zi, am pus în mâinile tale, copilaşul Meu, acest vas plin cu mirul cel dumnezeiesc, să-l foloseşti din belşug. Adu-ţi aminte întotdeauna că fiecare dificultate de care te vei izbi, fiecare cuvânt jignitor, fiecare vorbire de rău şi critică, fiecare piedică în lucrarea ta care ar putea sa nască în tine frustrare sau dezamăgire, fiecare descoperire a slăbiciunilor şi neputinţelor tale va fi unsă cu acest untdelemn,

Aceasta a fost de la Mine.

Cunoaşte şi aminteşte-ţi pururea, oriunde ai fi, că orice bold care te inţeapă va fi tâmpit (orice ac va fi tocit), de îndată ce vei învăţa, în toate lucrurile tale, să priveşti către Mine. Toate ţi le-am trimis Eu, pentru desăvârşirea sufletului tău,

Toate acestea au fost de la Mine.

(preluat de pe blogul lui Vasile Călin Drăgan)

15 comentarii on “Despre înfruntarea necazurilor şi voia Domnului (cuvinte de îmbărbătare din partea Sf. Serafim de Viriţa)”

  1. lorrena spune:

    Si daca nu cred in desavarsirea sufletului? As crede dar vreau dovezi palpabile.Sunt o persoana tehnica, logica … desavarsirea asta mi se pare cam ilogica totusi. Vezi tu, am si eu o viata, una singura, palpabila, in care respir, traiesc, simt si n-am de gand s-o sacrific pe altarul bisericii.
    nu sunt atee, dar nici habotnica.Merg uneori la biserica, dar pentru mine, pentru liniste care mi-o da acumularea energiilor pozitive intr-o biserica.
    Cred mult in transmiterea de energii pozitive, negative …ceea ce bisericosuii le considera „blesteme” sau cine stie cum.
    Totul are expolicatie logica pentru mine…dar n-am sa renunt niciodata la ceva care-mi place, doar pentru purificarea sufletului…e o aberatie.Ce-mi pasa mie ce se va intampla cu cufletul meu dupa ce eu nu voi mai fi.Oricum n-am sa stiu niciodata pentru ca imi va muri constiinta…Astea-s povesti cu purificare, desavarsire…tu chiar crezi? sau ti se pare interesanta ideea? Sper ca realizezi ca religia este o modalitate de a controla masele…totusi…sa fim realisti!

  2. Florin M. spune:

    Lorrena, religia nu este o modalitate de a controla masele, cel putin nu aceasta a noastra.
    Fiind realisti, precum spui, e imposibil sa nu fi simtit macar odata in viata cum ai reusit sa faci ceva atunci cand nici nu mai sperai, e imposibil sa nu-i fi multumit Domnului macar odata.
    Religia este realitate, este istorie, este mai mult decat atat: ne arata sensul vietii.
    Am intrat pe blogul tau si imi place cum scrii, am observat ca ai inclinatie spre poetic, spre romantism. Nu stiu daca ai citit, dar daca nu, cred ca ai fi placut surprinsa sa afli cat de real este Dumnezeu, cum ne-a lasat si dovezi ale existentei sale, ale modului in care sa credem, ale caii ce trebuie urmate pentru a fi cu el dupa moarte.
    Nu asta vrem toti, in fond? Sa fim cu persoana iubita pe vesnicie?
    Aici vrea Domnul sa ne aduca, vrea sa intelegem asta. Tu intelegi asta, insa cred ca doar la nivel teluric.
    Habotnici sunt aceia care exagereaza, care cred in ceva doar de forma, doar de ambalaj, dar care in fond nu au idee despre credinta in fapta. Este evident ca nu trebuie sa fii asa, ortodoxia nu este habotnicie, ci echilibru si dragoste. Sf. Serafim de Virita nu ne indeamna spre a fi habotnici, nicidecum.
    Iar ceea ce spui despre desavarsirea sufletului – pana acolo e drum atat de lung si totusi, se poate ajunge intr-o clipa (vezi dragostea pentru Hristos a sfintilor, a mucenicilor – precum Sf. Gheorghe, Sf. Filofteia s.a.).
    Doamne ajuta!

  3. MONICA spune:

    LOREDANA tu spui :
    „Ce-mi pasa mie ce se va intampla cu cufletul meu dupa ce eu nu voi mai fi.Oricum n-am sa stiu niciodata pentru ca imi va muri constiinta…„

    Dar constiinta nu moare ,intrucat sufletul nu moare :

    „Poate constiinta sa dispara vreodata din sufletul omului?
    Niciodata. Ea poate sa fie adormita prin nepasarea omului fata de datoriile sale, poate sa fie intunecata printr-o viata de pacat, dar nu poate sa fie nimicita niciodata, fiindca ea este de la Dumnezeu. Nici cei mai mari facatori de rele nu pot inabusi in ei, cu totul, glasul constiintei. Ea ii urmareste mereu cu mustrarile ei, incat multi ajung la deznadajduire si-si curma singuri firul vietii, ca Iuda.„(Filocalia, vol. 1, trad. D. Staniloae, Sibiu, 1946, p. 4)

  4. Dorina spune:

    Extraordinar articolul..scrisoarea mi-a umplut ochii de lacrimi…este intr-adevar atat de simplu : sa te gandesti ca toate sunt de la El si ca solutia este tot El…simplu, dar complicat in acelasi timp cand incercam sa gasim solutii in mintea si sufletul nostru, care sunt atat de intinate de cele lumesti…cand nu cerem ajutorul Lui, rezolvarile problemelor noastre sunt pe termen scurt si nu sunt placute Lui pentru ca El vrea ( cred eu, in umila mea parere) smerenie si rugaciune…
    Doamne ajuta!

  5. Oanacristinnna spune:

    Mulţumim!Doamne ajută şi ne iartă!

  6. cris spune:

    Foarte frumos. M-a impresionat in mod placut.

  7. Florin M. spune:

    Doamne ajuta, Cris!

  8. […] Despre înfruntarea necazurilor şi voia Domnului (cuvinte de îmbărbătare din partea Sf. Serafim … […]

  9. […] Despre înfruntarea necazurilor şi voia Domnului (cuvinte de îmbărbătare din partea Sf. Serafim … […]

  10. Carmen spune:

    Minunata aceasta scrisoare a Sfantului.Cuvintele sunt prea putine pentru a exprima ceea ce am simtit :nadejde,credinta,iubire…Dumnezeu este mereu cu noi si ne ajuta,dar e foarte important sa i cerem ajutorul.Mai ales atunci cand simtitm ca ,uneori,nu mai avem putere sa mergem mai departe,suntem atat de obositi…Cat despre ce a spus Lorenna”ca i va muri constiinta”…arhiepiscopul Iustinian spunea ca Dumnezeu ne a inzestrat cu liberul arbitru.poti face ceea ce doresti.Poate ce ea are dreptate,dar in cazul in care nu va fi asa oare cine a pierdut?!

  11. Florin M. spune:

    Carmen,
    Doamne, ajuta!
    Si mie mi-au placut mult cuvintele sfantului si le-am pus la inima.
    Multumesc pt comentariu!
    Un post plin de roade duhovnicesti!

  12. […] A se vedea si restul articolului, aici: Despre înfruntarea necazurilor şi voia Domnului (cuvinte de îmbărbătare din partea Sf. Serafim … […]

  13. paul spune:

    Este minunata aceasta scrisoare… Este minunat Dumnezeu, care ne invata prin toate greutatile pe care ni le randuieste ca nu avem un Prieten mai apropiat decat Dansul, si nici un sprijin mai puternic decat El. M-a impresionat pana la lacrimi, pentru ca sunt un tanar pacatos… sufletul meu a fost scaldat in foarte multe desfranari dar El a avut dragoste chiar si pentru mine… M-a luat de mana si m-a facut sa inteleg cat de ratacit eram si cat de mare nevoie aveam de Mantuirea Lui. Va multumesc din suflet pentru aceasta postare, si va urez multa Credinta si milostivirea Domnului. A Lui este Imparatia si Puterea si Slava, a Tatalui, a Fiului si-a Sfantului Duh, in veci. Amin

  14. Florin M. spune:

    @Paul
    Slava lui Dumnezeu intru Sfintii Sai!

  15. paul spune:

    @Lorenna: Aveam aceeasi mentalitate ca si tine, credeam ca tot ce exista este ceea ce vad, palpez, aud, miros, degust… Eram incapatanat si invartosat, si tot ce auzeam la televizor, citeam pe internet, vedeam in jurul meu sau auzeam la scoala imi intarea aceasta conceptie. Sunt sigur ca ai auzit despre sintagma ”al saselea simt”. Tu chiar il ai, simti acumularea de energii… si asta e foarte bine… Lorenna, crede-ma ca esti la un pas de a simti exact ce simtim si noi…”masele” controlate. Nu am absolut nici un repros impotriva ta… doar un sfat… nu batjocori ceea ce nu cunosti. Asa cum pretinzi respect pentru convingerea ta, pretind si eu respect pentru credinta noastra. Dumnezeu sa te aiba in paza….


Lasă un răspuns

