Postul potoleşte trupul, înfrânează poftele, înalţă sufletul

Adormirea-Maicii-Domnului

Astăzi a început postul Sfintei Marii, postul dinaintea sărbătorii Adormirii Maicii Domnului. Postul se prelungeşte şi în ziua sărbătorii înseşi, dacă aceasta cade miercurea sau vinerea, făcându-se dezlegare la untdelemn, peşte şi vin. Postul Sântămăriei Mari sau postul lui August, cum mai este numit de popor, se ţine în cinstea Născătoarei de Dumnezeu care înainte de Adormire a petrecut în neîncetată rugăciune şi ajunare.

Cum se ţine Postul Adormirii Maicii Domnului?

Pentru credincioşii care respectă toate canoanele bisericeşti, postul Sfintei Marii este considerat la fel de sever ca postul de dinaintea Învierii Domnului. Tipicul cel Mare şi învăţătura pentru posturi din Ceaslovul Mare prescriu ajunare lunea, miercurea şi vinerea, până la Ceasul IX, adică până la ora 15.00, când se consumă mâncare uscată. Marţea şi joia se consumă legume fierte, fără untdelemn, iar sâmbăta şi duminica se dezleagă la untdelemn şi vin.

La 6 august (sărbătoarea Schimbării la faţă), în orice zi ar cădea, se face dezlegare la untdelemn, peşte şi vin. În timpul acestui post se citesc în special rugăciuni către Maica Domnului, precum cele două Paraclise ale Maicii Domnului, din Ceaslov.

Biserica recomandă credincioşilor înfrânarea plăcerilor şi desfătărilor trupeşti, iar nunţile sunt interzise cu desăvârşire în această perioadă, precum şi în celelalte posturi.

Respectarea postului este o datorie creştină, dar trebuie făcut cu tragere de inimă, nu numai pentru că aşa trebuie. Mulţi dintre noi spunem că, astăzi, când avem servicii obositoare, stresante, când nu prea avem timp să gătim mîncare specială, este mai greu să postim. Mulţi colegi nu postesc şi ne privesc ca pe nişte ciudaţi. Mai mult, ne fac poftă mâncând în faţa noastră alimente de la care încercăm să ne abţinem. Cu atît mai bine primit este postul cu cît tentaţiile şi piedicile sînt mai mari.

Sinoadele bisericeşti au hotărît unele pogorăminte, adică abateri nevinovate de la normele existente, acceptate de Biserică. Copiii de pînă la 7 ani, bătrînii, bolnavii şi femeile gravide sînt scutiţi de post pe anumite perioade. Însă postul Adormirii Maicii Domnului, fiind scurt ca durată, se ţine de către toţi creştinii. Excepţiile se discută cu duhovnicul.

Sfîntul Pavel spunea că „trupul rîvneşte împotriva duhului şi duhul rîvneşte împotriva trupului“. A posti înseamnă abţinerea de la orice pofte trupeşti, inclusiv cele sexuale. Purificarea trupească trebuie împletită cu cea spirituală. Rugăciunea, gîndurile pozitive, împăcarea cu duşmanii, lupta împotriva păcatului trebuie să ne însoţească în aceste zile. „De multe ori pierdem toată osteneala noastră şi toată fapta bună, dacă nu păzim două lucruri: mintea şi limba. Că tot păcatul se începe de la minte, de la gînd şi toată fapta rea se exprimă întîi prin limbă. Trebuie mare băgare de seamă“, spune părintele Cleopa, îndemnîndu-ne în Postul Sfintei Marii să ne adresăm semenilor noştri, oricine ar fi ei, cu o vorbă bună şi un gînd curat.

Căci postul potoleşte trupul, înfrînează poftele cele nesăturate, curăţeşte şi înaripează sufletul, îl înalţă“, spune Sfîntul Ioan Gură de Aur.

Ce se întâmplă dacă nu ţinem post?

Intrăm sub blestem. Adică „ai ieşit de sub binecuvântare”. Nu e vorba de blestem în sensul să îţi meargă rău sau să-ţi moară vaca, sau să te îmbolnăveşti de ficat, ci: ai ieşit de sub binecuvântare. Binecuvântat este cel care dansează dansul Duhului Sfânt, care înseamnă zile de post, zile de bucurie, zile de întristare, unde nu stăm în funcţie de starea noastră sufletească, ci în funcţie de ce sărbătorim în Sfânta Biserică. În clipa în care ai călcat o poruncă a Bisericii, ai ieşit de sub binecuvântare, ca să nu zic că ai intrat sub blestem. Şi degrabă să te împaci! Te duci la spovedanie şi zice părintele deasupra capului: „împacă-l pe el cu Sfânta ta Biserică”.

Dar nu avem de ce să nu ţinem post, pentru că există atâtea forme de post, atâtea modalităţi de a posti… De la a nu mânca nimic până la a mânca diverse preparate, de post. Să fi văzut dumneavoastră postul în ultimii ani de pe vremea lui Ceauşescu: suc de roşii cu biscuiţi, că pâinea era numai un sfert de pâine, cartofi nu erau, nimic nu era. Dar se găsea suc de roşii.

Aşa că nu aveţi de ce să nu postiţi. Iar dacă sunteţi bolnavi, sau aveţi copii mici, nu aveţi decât să intraţi sub binecuvântarea Bisericii, primind binecuvântare de la duhovnic cât să ţineţi, pentru că părintele duhovnic este cel care îţi spune care este măsura postului tău. Şi dacă medicul îţi spune că ai nevoie pentru sănătatea ta de un anumit regim alimentar, părintele binecuvântează să mănânci şi friptură, pentru că postul nu e doar de mâncare. E şi de discotecă şi de filme şi de cântări şi de alte pofte la care renunţăm în perioada postului.

Bibliografie:

Pe aceeaşi temă:

 


12 comentarii on “Postul potoleşte trupul, înfrânează poftele, înalţă sufletul”

  1. adriana spune:

    dardindar: De ce tin post?

  2. Florin M. spune:

    @Adriana, am citit articolul tau – unul superb, pe care-l recomand tuturor: De ce tin post?
    Mi-a placut mult cum ai gasit motivele, incepand cu acesta: „Tin post pentru ca mi se pare corect ca atunci cand ai un tel spre care tinzi, sa respecti regulile, nu selectiv ci in totalitate…daca inaintasii nostri pe acest drum au scris mii de pagini despre post si beneficiile tinerii lui, de ce sa nu profit de cele citite?!” – si restul…
    Doamne, ajuta!

  3. adriana spune:

    nu este un articol „stiintific”, ti-ai dat seama…dar l-am scris sincer si cu suflet…l-am scris in primul rand pentru prietena mea, cu care m-am „contrat’ un pic acum cateva zile pe tema asta…ea e mai Toma in unele privinte…daca crezi ca ajuta, poti sa il postezi pe site

  4. Florin M. spune:

    Adriana, l-am pus de cum mi-ai spus de el, la recomandari, mai sus.

  5. Sami spune:

    Exista mai multe traduceri ale Bibliei dar BIBLIA ESTE UNA SINGURA, si este ghidul care ne conduce vietile noastre pe acest pamant ;
    Doar Biblia este autoritatea divina care ne vorbeste si ne arata cum trebuie sa traim o viata placuta lui Dumnezeu.
    Am spus ceva gresit?

  6. adriana spune:

    mea culpa…acu,m am vazut ce ai scris pe primul rand…multumesc

  7. Florin M. spune:

    Draga Sami,
    Biblia este ghidul, sau Cuvantul Domnului? OK, Biblia este cartea noastra de capatai.
    DAR tu spui dupa aceea: „Doar Biblia este autoritatea divina care ne vorbeste si ne arata cum trebuie sa traim o viata placuta lui Dumnezeu. Am spus ceva gresit?”
    Raspuns: DA, ai spus ceva gresit.
    Nu te supara, dar iti spun in caz ca nu stii. Chiar in Biblie, in Sf. Evanghelie a lui Ioan, scrie asa: „Dar sunt şi alte multe lucruri pe care le-a făcut Iisus şi care, dacă s-ar fi scris cu de-amănuntul, cred că lumea aceasta n-ar cuprinde cărţile ce s-ar fi scris. Amin.” (Sf. Ev. Ioan, 21, 25) si in alta parte (tot in Biblie): „Multe având a vă scrie, n-am voit să le scriu pe hârtie şi cu cerneală, ci nădăjduiesc să vin la voi şi să vorbesc gură către gură, ca bucuria noastră să fie deplină.” (II Ioan, 1, 12).
    Sunt numai doua exemple, si in afara de acestea, iti aduc in atentie inca ceva: Insusi Mantuitorul nu a preferat sa scrie Cuvantul Sau, ci l-a transmis prin viu grai, la fel si Apostolii, si credinciosii. Aceasta inseamna PREDANIE, care nu este cu nimic mai prejos decat Cuvantul scris, din Scriptura, are aceeasi autoritate ca si aceasta din urma.
    Hai sa nu fim noi cei despre care a proorocit Sf. Prooroc Isaia cand a spus ca: „Uitandu-va, va veti uita, dar nu veti vedea” (Isaia 6,9)

    Doamne ajuta!

  8. adriana spune:

    o prima bucurie in acest post dardindar: O bucurie pe care vreau sa o impart si cu voi

  9. […] Postul potoleşte trupul, înfrânează poftele, înalţă sufletul“Când postiţi, nu fiţi trişti ca făţarnicii; că ei îşi smolesc feţele, ca să se arate oamenilor că postesc” […]

  10. tzzumbi spune:

    Am aflat intamplator despre existenta sfantului Nectarie. Eram la bunicii mei si am citit intr-un ziar despre minunile savarsite de Dumnezeu la rugaciunile Sfantului Nectarie din Eghina. Am citit in diferite randuri si despre alti sfinti, dar nu prea m-am oprit asupra lor, insa asa cred ca a facut Dumnezeu ca sa-l tin minte pe acest sfant … si pana la urma, cat m-a ajutat pe mine si pe cei din jurul meu.
    Despre Sfantul Fanurie am aflat dintr-o carticica pe care am primit-o de la un preot. Eram mic, si mama mea era internata la o clinica de cardiologie. Venind de la scoala am aflat de la o doamna ca mama va trebui sa fie operata pe cord. M-am speriat foarte tare si mergand acasa am citit acatistul acestui sfant mucenic. Mare mi-a fost bucuria cand tatal meu s-a intors si el acasa si mi-a spus ca doamna ce-mi spuse vestea despre operatia mamei ar fi inteles gresit. Sunt convins insa ca tamaduirea aceasta a fost o minune savarsita de Dumnezeu la rugaciunile Sfantului Fanurie.
    Altadata acest sfant, alaturi de Sfantul Nectarie si alaturi de Maica Domnului au fost alaturi de mine la diferite operatii pe care le-am suportat eu sau cei din jurul meu. Nasul meu era bolnav de cancer cu metastaze si in mod miraculos s-a vindecat, iar acum multumita Lui este sanatos. Alteori impreuna cu o prietena am apelat la acesti doi sfinti pentru a se ruga si ei lui Dumnezeu ca bunica fetei sa se insanatoaseasca, ea fiind bolnava tot de ingrozitoarea boala, cancerul.
    Am promis atunci amandoi ca vom spune si altora postand pe diferite site-uri intamplarile acestea pentru ca si alti oameni care au nevoie sa stie ca bine este a scapa catre Dumnezeu avand alaturi si pe acesti doi sfinti. Bunica fetei a inceput dupa un an sa sangereze din nou. Noi am gresit pentru ca nu ne-am tinut promisiunea, o facem insa acum …
    In orice imprejurare grea si nu numai, rugati-va catre Maica Domnului, catre Sfantul Fanurie, catre Sfantul Nectarie si catre orice sfant al lui Dumnezeu. Indrazniti.

  11. Florin M. spune:

    Mare este Dumnezeu si ni se descopera noua si prin sfintii Sai!
    Stai aproape de ei, tzzumbi, de sfintii Domnului nostru.
    Doamne, ajuta!


Lasă un răspuns

