Faptele bune se fac în ascuns

girlpraying

O fată credincioasă a plecat cu colegii şi cu diriginta ei într-o vacanţă la munte.

În fiecare seară, în faţa taberei se organiza o discotecă. Aproape toţi elevii dansau, dar fata îşi lua cartea de rugăciuni şi se ducea să îşi facă canonul în camera bucătăresei şefe. Bucătăreasa, rudă cu mama fetei, era o femeie cu frică de Dumnezeu. Aşa că s-a bucurat că fata vroia să se roage în camera ei.

Un băiat, care o plăcea pe fată, tot căuta să o găsească în discotecă, să o invite la dans, dar nu o găsea. Întâlnind-o la cantină, a întrebat-o:

– Unde ai fost aseară? Nu te-am văzut la dans. Şi nici în cameră nu erai.

Ca să nu fie luată peste picior, fata i-a spus:

– Am fost afară, dar am dansat foarte puţin.

După ce a primit de două ori acelaşi răspuns, băiatul s-a hotărât să o urmărească. A văzut-o pe fată cum urcă la mansarda vilei, cu două cărţi în mână. Abia după două ore a coborât.

– Unde ai fost? Tot la dans? o întrebă băiatul, ironic. Ce ai citit?

Văzându-i cărţile de rugăciune, se miră:

– Tu mergeai să te rogi? De ce nu mi-ai spus?

– Nu am vrut nici să sune a laudă şi nici să mă iei peste picior.

– Dar ştii că şi eu merg la biserică.

– Părintele meu mi-a spus că nu trebuie să ştie alţii că îmi fac canonul.

– Eu de când am venit în tabără nu m-am rugat deloc. Nici nu mi-am luat cartea de rugăciuni la mine.

– Pe mine părintele m-a întrebat dacă o să îmi fie greu să îmi zic canonul. Mi-a spus că, dacă nu am condiţii, să spun numai o parte. A zis să nu mă rog de faţă cu alţii. Dar m-a ajutat Dumnezeu şi am găsit un loc în care mă rog fără să mă deranjeze nimeni. Şi nici eu nu deranjez pe nimeni.

– Dar de ce îmi ziceai că erai la dans, afară?

– Nu vroiam să ştie alţii că mă rog. Nu vreau nici să fiu batjocorită de alţii, dar nici lăudată de tine pentru că îmi ţin canonul.


Evloghie oarecare, ucenic fiind al fericitului Ioan arhiepiscopul, preot şi pustnic mare, postind din două în două zile, iar de mai multe ori şi toată săptămâna petrecând mâncând numai pâine şi sare, se slăvea de oameni. Acesta s-a dus la avva Iosif la Panefo, nădăjduind să vadă ceva mai multă asprime de viaţă la dânsul. Şi primindu-l pe el bătrânul cu bucurie, orice a avut a pus ca să facă mângâiere şi i-au zis lui ucenicii lui Evloghie: „Nu mănâncă preotul afară de pâine şi sare”; iar avva Iosif, tăcând, mânca. Şi petrecând trei zile, nu i-au auzit pe ei cântând sau rugându-se, că era ascunsă lucrarea lor. Şi au ieşit nefolosindu-se Evloghie cu ucenicul său.

Iar după iconomie s-a făcut negură şi rătăcindu-se s-au întors la bătrânul. Şi mai înainte de a bate ei în uşă, i-au auzit pe ei cântând, şi stăruind [aceştia] mult, mai pe urmă au bătut în uşă. Iar aceia, tăcând din cântarea de psalmi, i-au primit cu bucurie. Şi pentru arşiţă, au turnat ucenicii lui Evloghie apă în vas şi i-au dat lui. Şi era amestecată [apa] de mare cu [apă] de râu şi nu a putut să o bea. Şi venind întru sine, a căzut înaintea bătrânului, voind să ştie petrecerea lor, zicând: „Avvo, ce este aceasta, că întâi nu cântaţi, ci [abia] acum, după ce ne-am dus noi. Şi vasul de apă, acum luându-l, am aflat apă sărată”. Zis-a bătrânul: „Fratele este nebun şi după amăgire a amestecat-o cu apă de mare”. Iar Evloghie îl ruga pe bătrânul, voind să ştie adevărul.

Şi i-a zis lui bătrânul: „Acel mic pahar de vin era al dragostei, iar apa aceasta este pe care o beau fraţii totdeauna”. Şi l-a învăţat pe el deosebirea socotelilor şi a tăiat de la el toate cele omeneşti. Şi s-a făcut iconomicos şi pogorâtor. Şi după aceea mânca toate cele ce i se puneau înainte. Şi s-a învăţat şi el să lucreze în ascuns. Şi a zis bătrânului: „Negreşit, într-adevăr [mare] este lucrarea voastră”. (1-68)

(Danion Vasile – Patericul Mirenilor)

One Comment on “Faptele bune se fac în ascuns”


Lasă un răspuns

