De ce nu mai ştiţi pentru cine veţi vota după ce aţi văzut oameni politici în emisiuni de divertisment? (Mass-media şi politica – p.2)

In ultimii 20 de ani s-a dezvoltat un nou stil de emisiuni televizate, undeva intre emisiunile politice si cele de divertisment: asa-zisele emisiuni de „Infotainment”, aparut prin contractarea termenilor englezesti information (informatie) si entertainment (divertisment). Principiul este mereu acelasi: sunt invitati in platou responsabili politici, cantareti, actori sau sportivi care se amesteca unii cu altii si abordeaza impreuna probleme de viata personala sub forma unor discutii informale.

Putem spune, cel putin, ca responsabilii politici sunt rareori incurajati sa se exprime in termeni de politica politicianista. Ce se asteapta de la ei sunt glume, fragmente din viata personala, personaje care isi exprima gusturile si emotiile proprii, intr-un fals raport cu publicul. Un psiholog de la Universitatea din Toulouse a studiat recent impactul acestui tip de emsiune asupra culturii publice a publicului.

Psihologul Pascal Marchand a studiat practicile mediatice a 210 voluntari si a constatat ca acesti consuamtori de mass-media se pot repartiza in patru mari categorii: in prima categorie sunt consuamtorii ocazionali, care nu se uita decat la stirile de pe canalul national; in a doua intra cei care se uita si la emisiuni de divertisment, in care sunt invitate personalitati politice; un al treilea grup este format din cei care se uita la emisiunile politice clasice si la programe culturale si cei care citesc presa scrisa; in fine, a patra categorie se concentreaza asupra presei „intelectuale”, politice, economice sau satirice.

Apoi a testat nivelul de cultura politica al diferitilor participanti, cunostintele lor inmaterie de probleme nationale si institutii, precum si gradul lor de implicare politica in viata cotidiana. A constatat ca persoanele care se uita mai ales la emisiuni de divertisment de tipul „Infotainment”, in care se amesteca personalitati politice si din showbiz, sunt cele mai putin angajate politic si care nu cunosc nimic despre institutii si marile probleme politice actuale. In acest studiu, privitul emisiunilor de divertisment in care apareau personalitati politice e insotit de o dezangajare politica.

Cum ar putea fi interpretate aceste date? Telespectatorii se desolidarizeaza de politica pentru ca descopera o imagine putin atragatoare a politicienilor in acest gen de emisiuni? In realitate, situatia este mai subtila: telespectatorii raman in general cu o imagine pozitiva a oamenilor politici, dar forma discursului privilegiat in acest tip de emisiune nu favorizeaza angajamentul politic.

Discursul autocentrat si dezangajarea politica

De cele mai multe ori, este vorba despre un discurs autocentrat, adica centrat pe persoana politicianului, care ajunge sa spuna: „Imi place cantecul asta”, „Imi petrec vacanta in cutare loc”, ba chiar, in anumite cazuri, se extinde si asupra vietii sale intime, chiar a practicilor sexuale. In toate cazurile, e determinat sa vorbeasca despre el la persoana intai, intr-un mod care favorizeaza judecata si aprecierea personala, gusturile subiective.

Studiile lui P. Marchand arata ca pentru ca un cetatean sa se angajeze politic, trebuie sa fie expus, in mod regulat, unui discurs total opus a ceea ce tocmai am descris. Discursul trebuie sa fie heterocentrat, locutorul folosind rar persoana intai, utilizand putine verbe ce exprima judecata si aprecierea personala, concentrandu-se pe un discurs descriptiv in care intervine putin propria subiectivitate. In acest sens, astfel de emisiuni nu ofera telespectatorului ultimul tip de discurs si nu favorizeaza nicio forma de cultura sau de angajament politic.

Concluzie: Numerosi sociologi si psihologi au insistat asupra faptului ca societatea in care traim favorizeaza in momentul de fata emotia si sentimentul. Succesul emisiunilor de „divertisment politic” mizeaza pe aceasta logica pentru ca, de fiecare data, urmareste ca omul politic sa fie aratat sub aspectul sau personal si sensibil. Insa aceasta practica are si un revers: ca telespectatori, ne pierdem reperele politice si, mai ales, starea de spirit necesara pentru a ne interesa de probleme politice si de punctul de vedere institutional.

Sebastien Bohler, „150 de experimente pentru a intelege manipularea mediatica”

Anunțuri

One Comment on “De ce nu mai ştiţi pentru cine veţi vota după ce aţi văzut oameni politici în emisiuni de divertisment? (Mass-media şi politica – p.2)

  1. […] De ce nu mai ştiţi pentru cine veţi vota după ce aţi văzut oameni politici în emisiuni de div… […]


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s