Mass-media şi politica

Cand vorbim despre politica si mass-media, se face imediat simtita o aroma de pucioasa, termenul de manipulare dobandind astfel noi conotatii. Din cauza istoriei, bineinteles. Cea a propagandei si a cenzurii. Ne amintim de legaturile dubioase dintre ORFT si Palatul Elysee in anii 1950 sau de umbra unei prese controlate in intregime de partid in tarile din Est pana in anii `90 (sau poate chiar si astazi?). astfel de motive determina opinia publica sa fie preocupata in permanenta de legaturile care exista intre presa si politica.

Un ultim exemplu in cifre: un sondaj realizat in 15 oct. 2007, in care aprox. 62% dintre francezi considera ca mass-media sunt „dependente de puterea politica”. Doar un francez din trei le considera „libere”.

Cum se serveste insa puterea politica de mass-media pentru a influenta opinia publica? Nu e nevoie sa fii mare psiholog ca sa-ti dai seama. Un articol, intr-un ziar, favorabil partidului la putere, o critica cenzurata sau indulcita suficient pentru a imbunatati imaginea celor care guverneaza. Daca ar fi sa se faca o lista a tuturor emisiunilor si articolelor in favoarea puterii (sau impotriva ei) s-ar putea contura o idee mult mai clara despre gradul de deformare a realitatii la care suntem expusi. (Aceasta munca de ancheta a fost realizata mai cu seama de emisiunea „Arret sur images” (in trad.: „Stop cadru”) de pe canalul TV France 5, de site-ul internet al ACRIMED (Asociatia Criticilor Mass-media) sau de versiunea online a „Arret sur images”: arretsurimages.net. Este nevoie de un efort constant de cercetare independenta, de indoiala carteziana si de analiza uneri costisitoare din punctul de vedere al timpului si al energiei.)

Acesta nu este campul de actiune al psihologiei. Psihologia da frau liber altor tipuri de „manipulari”, adesea inconstient si aparent anodin. Ea ne ajuta sa intelegem de ce actionam printr-o atitudine de respingere sau printr-o sustinere neconditionata a unui mesaj politic televizat, aratandu-ne cum gesturile, zambetul si mimica exercita o influenta subliminala asupra creierului si a gandurii noastre.

Tot psihologia ne poate arata in ce fel cadem prada greselilor „sistematice” in fata spectacolului politic in televiziune, la radio sau in ziare. De exemplu, ea ne explica de ce sondajele au, in general, tendinta de a se insela asupra rezultatelor finale ale alegerilor; de ce suntem convinsi ca toti oamenii politici, barbati si femei, sunt corupti; de ce respingem cu tarie discursurile celuilalt candidat, dar aderam cu aceeasi energie la cel al candidatului nostru favorit. […]

A vota pe baza a ceea ce ne arata mass-media seamana cu un exercitiu de ruleta ruseasca. Fara sa ne dam seama, atitudinea noastra fata de un candidat poate fi perturbata de o inclinare a capului sau de o incruntare a jurnalistului care ii pune intrebarile sau de prezenta unei personalitati populare in aceeasi emisiune cu el. Conform unor studii, creierul nostru triaza intre ceea ce ne convine (elementele favorabile ale candidatului nostru) si ceea ce nu ne convine (elementele defavorabile) atunci cand privim o dezbatere televizata. Ceea ce psihologia ne invata despre omul politic este ca acesta e fundamental irational. Deciziile sale sunt adesea afective, determinate de mecanisme inconstiente care lasa putin loc analizei impartiale.

Cautarea obiectivitatii trebuie sa inceapa cu un „demontaj” al reflexelor noastre conditionate in fata informatiei publice. Capitolele urmatoare ofera cateva instrumente pentru a intelege fenomenul, insa panoplia este departe de a fi completa.

Sebastien Bohler, „150 de experimente pentru a intelege manipularea mediatica”


One Comment on “Mass-media şi politica”

  1. mss-media este şi in continuare manipulată!


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s