26 septembrie – Sfântul Ioan Evanghelistul şi Teologul. „Apostolul iubirii” şi chemarea Lui Dumnezeu

In inteles larg, dragostea este nazuinta omului spre tot ce este bun si frumos, spre tot ce este vrednic de dorit, iar dragostea crestina este puterea dumnezeiasca revarsata in inima celui credincios prin Taina Sfantului Botez, prin care acesta are nazuinta adanca si curata spre Dumnezeu, bunul sau cel mai de pret (Pr. Cleopa).

Astazi, 26 septembrie, Biserica praznuieste mutarea la Domnul a „Apostolului iubirii”, sau „fiu al tunetului”, dupa cum este supranumit Sf. Ioan Evanghelistul si Teologul.

In ziua de Pasti auzim citindu-se urmatoarele cuvinte din prologul Sfantului Ioan: “La inceput era Cuvantul si Cuvantul era la Dumnezeu si Dumnezeu era Cuvantul, prin El toate s-au facut si nimic din ce s-a facut, fara de El nu s-a facut”. Si celelalte. Deci Sf. Apostol si Evanghelist Ioan incepe istoria vietii lui Iisus din vesnicie. Si dupa aceea, de-a lungul Sfintei Evanghelii, Sfantul Ioan urmareste sa arate dumnezeirea Mantuitorului Hristos. La nimeni din ceilalti trei evanghelisti nu-i asa de mult accentuat acest gand, aceasta intentie a Sfantului Ioan. Numai aici gasim aceste cuvinte: “Eu si Tatal una suntem”; “Cine M-a vazut pe Mine L-a vazut pe Tatal Meu”; “Eu sunt inainte de a fi lumea”, spune Iisus, “inainte de a fi Avraam”; “Eu nu sunt din lumea aceasta”. Ceea ce nu spun ceilalti evanghelisti despre Iisus. Si asa continua toata Evanghelia sa.

Sf. Apostol Ioan este cel despre care el insusi povesteste in Sf. Evanghelie pe care ne-a lasat-o, ca in seara Cinei Celei de Taina statea rezemat la pieptul Lui Hristos: „Iar la masă era rezemat la pieptul lui Iisus unul dintre ucenicii Lui, pe care-l iubea Iisus. Deci Simon Petru i-a făcut semn acestuia şi i-a zis: Întreabă cine este despre care vorbeşte. Şi căzând acela astfel la pieptul lui Iisus, I-a zis: Doamne, cine este?” (Sf. Ev. Ioan 13, 23-25).

Stand langa inima lui Iisus si la picioarele Crucii Sale, Ioan I-a simtit cel mai de aproape “bataile inimii” Dumnezeu-Omului, i-a “pipait” Duhul cel mai de aproape si si-a facut inima lui vas incapator al Iubirii Lui, in care Hristos sa-Si poata deserta fara rest tainele Sale.

Revelatia tulburatoare a sfarsitului lumii acesteia, Cartea Apocalipsei, a fost scrisa tot de Sfantul Ioan, cel mai curat si mai iubitor dintre “prietenii” Domnului Hristos, acelasi care a avut si partasia duhovniceasca cea mai apropiata cu Maica Sa. Si cui altcuiva puteau fi incredintate tainele cele mai presus de fire ale acestei deosebite lucrari duhovnicesti, pentru care “era de trebuinta sa se masoare cerul cu palma” (dupa Sf. Chiril), decat celui care a incheiat-o cu chemarea plina de dragoste: “Vino, Doamne Iisuse!?

Cartea Apocalipsei si Noul Testament se incheie intr-un mod admirabil şi emoţionant, cu aceasta rugaciune scurta si patrunzatoare a Sfantului Ioan, care, ingrozit de cumplitele vremi ale pedepsei aduse de pacat, dar in acelasi timp rapit de frumusetea Imparatiei in care Stapan si Domn este Iisus Hristos, isi doreste ca asteptarea sa se scurteze, o asteptare nu in singuratate, ci impreuna cu toata Biserica asteapta Imparatia Cerurilor (si in Rugaciunea domneasca spunem: “Vie Imparatia Ta”, cu acelasi sens).

Şi Duhul şi Mireasa zic: „Vino!” Şi cel ce aude, să zică: „Vino!” Şi cel însetat să vină, cel ce vrea să primească-n dar apa vieţii.” (Apoc. 22, 17) Aici, „Mireasa” este Mireasa Mirelui (vezi Apoc. 21, 9), adica Biserica lui Hristos, în Care este prezent şi lucrează Duhul Sfânt. Iar „Apa vieţii” este apa care în Vechiul Testament este, mai presus de toate, simbol al vieţii, si care devine simbol al Duhului în Noul Testament, adică tot simbol al vieţii, dar, de data aceasta, al vieţii celei veşnice.

Cel ce mărturiseşte acestea, zice: „Da, vin curând”. – „Amin! Vino, Doamne Iisuse!” (Apoc. 22, 20) “Da, vin curând” sunt Cuvintele lui Iisus, ca răspuns la chemarea “Vino!” din versetul 17. “Amin! Vino, Doamne Iisuse!”este replica Sf. Ioan.

Dar pentru aceasta chemare a Lui Iisus trebuie sa fie si camara noastra (inima) pregatita in mod special. Daca pentru un oaspete de seama pregatim casa, o curatim, asezam totul in ordine, cum ar trebui sa fie inima noastra cand stim ca Hristos sta la usa si bate? Pr. Sofian Boghiu spune, legat de chemarea Lui Hristos prin Rugaciunea inimii, ca daca ramanem prinsi in patimile noastre, Hristos nu mai are loc in inima si va ramane afara toata viata. Hristos asteapta sa deschidem, avand pentru noi dulceti duhovnicesti, de care nu ne putem bucura daca ne lasam imbuibati cu dulceturi pamantesti, asaltati fiind de multele griji si placeri lumesti. „Trebuie să te pregăteşti să-L primeşti pe Iisus în inima ta, ca pe un musafir, trebuie să punem tot ce este mai frumos, mai curat, mai sfânt, mai parfumat, pentru acest mare musafir, în inima noastră”.

Si noi spunem zilnic aceleasi cuvinte: „Vino, Doamne Iisuse!”, cu acelasi sens, in Rugaciunea „Tatal Nostru”: „[sa] vie Imparatia Ta”, dar nu mai intelegem sensul lor real, acela de a dori sfarsitul acestei lumi si intrarea in vesnica Imparatie a lui Dumnezeu. Cuvintele Sf. Apostol si Evanghelist Ioan din incheierea Noului Testament, chemarea si asteptarea sa plina de nadejde, au devenit un adevăr de credinţă general, mărturisit prin cuvintele: „Cred… în Iisus Hristos…, care S-a înălţat la ceruri şi iarăşi va să vină cu slavă să judece viii şi morţii, a Cărui Împărăţie nu va avea sfârşit”, încheind Crezul cu cuvintele: „aştept învierea morţilor şi viaţa veacului ce va să fie. Amin”.

Apostole al lui Hristos, de Dumnezeu iubite, grabeste de izbaveste pe poporul cel fara de raspuns. Ca te primeste cand cazi catre El, Cel ce te-a primit cand te-ai rezemat pe pieptu-I; pe Care roaga-L, de Dumnezeu cuvantatorule, si norul paganilor cel pus asupra noastra sa-l risipeasca, cerandu-ne noua pace si mare mila.” [Troparul]

***

Surse:

Altele:



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s