Ce sunt „retelele de socializare”?

Alexander Shurlakov."Call of chrism carrier women".

Alexander Shurlakov."Call of chrism carrier women".

In timp ce unii specialisti avertizeaza ca Facebook şi Twitter au creat o generaţie de narcisisti, „de tineri obsedaţi de propria persoană, care au o nevoie permanentă şi copilărească de apreciere din partea celorlalţi”, ca prieteniile pe internet, la fel ca jocurile pe calculator, ar putea dăuna creierului, putand duce la “un nivel scăzut de concentrare, o nevoie de satisfacţie imediată şi poate afecta aptitudinile non-verbale, cum ar fi menţinerea contactului vizual în timpul unei conversaţii” (cele doua afirmatii citate apartin dnei Susan Greenfield, neurolog la Universitatea din Oxford, Marea Britanie, a se vedea aici si aici), ramanem, fara sa ne pese de consecinte, intr-o pasivitate menita sa ne transforme cu adevarat in “oameni noi” izolati, condusi in principal de instinctele de consum.

Si totusi, ce placere si ce avantaje ofera Facebook? Umbla vorba ca „fara Facebook nu existi”, se fac conturi pe Facebook pentru a tine legatura cu vechi, noi prieteni/cunostinte, pentru a posta fotografii si a le vizualiza pe ale celorlalti, pentru a schimba impresii, pentru comentarii diverse… S-ar putea spune despre Facebook, care ofera aceasta posibilitate de a mentine sau de a forma legaturi intre oameni, ca face un lucru – cum altfel? – bun si frumos. Si totusi, ne-am pus problema ca e posibil sa nu fie chiar asa? Daca Facebook a fost creat cu alt scop si daca este folosit de unii „useri” cu alt scop decat cel cu care-l folosim noi? Am lua in calcul iesirea de pe aceasta platforma de socializare?

Daca da, chiar daca am vrea sa iesim, ar fi destul de greu, pentru ca e greu sa stergi contul de Facebook. In primul rand, optiunea „Delete my account”, neaparand in setarile contului de Facebook, poate fi gasita printr-o cautare pe google. Dar dupa finalizarea pasului in care userul isi exprima optiunea de stergere a contului, acesta nu este sters imediat, ci dupa 14 zile, timp in care contul este doar dezactivat, putand fi reactivat foarte usor prin simpla logare (si implicit, prin logarea in cele 14 zile, stergerea contului este anulata). Dificultatea stergerii contului de Facebook ar trebui sa nasca suspiciuni, dar foarte putini isi pun problema aceasta.

Anul acesta, „Comisia Națională de Informatică și Libertate” (CNIL) din Franța, una dintre cele mai active organizații de monitorizare și analiză socială a rolului informaticii în viața umană, a prezentat un raport al unor studii privind rolul internetului și în special a rețelelor sociale (Facebook, Twiter etc.) în universul mental al copilului. 18% dintre copiii mai mici de 13 ani se afișează pe site-ul Facebook, în ciuda interdicției părinților. De unde necesitatea pentru părinți de a discuta cu copiii lor pentru a preveni riscurile la care se expun, remarcă CNIL, Uniunea Națională a Asociațiilor Familiale (UNAF) și Asociația „Action Innocence” (Acțiunea Inocență). Rețelele sociale sunt pline de riscuri pentru tineri. Un sfert dintre tinerii de până la 18 ani au fost victime ale unor insulte sau bârfe ale unor colegi de rețea, 30% au fost „jenați sau șocați” de conținutul pornografic sau violent al unor postări de pe rețelele sociale. Pe aceleași rețele, mascați în prieteni amabili, tineri drăguți sau copii zburdalnici, se află o mulțime de pedofili, infractori sau chiar răpitori, care extrag informații de valoare despre viitoarele lor victime, remarcă CNIL. (http://www.doxologia.ro/familie/documentar/retelele-sociale-teren-de-joc-minat-pentru-copii)

Tot o cercetare asupra impactului retelelor de socializare in viata reala a utilizatorilor a facut si Matthew Brashears, sociolog la Universitatea Cornell. Brashears a intervievat peste 2.000 de adulti si a constatat ca, desi din 1985 pana in 2010 oamenii au socializat mai mult ca niciodata, numarul prietenilor adevarati s-a diminuat foarte mult. „In mod real, ne restrangem afectiv la foarte putini prieteni adevarati, asta in ciuda amplorii socializarii online„.

Legat de multitudinea persoanelor care pot afla informatii despre utilizatorii retelelor de socializare s-a scris destul de mult in presa, dar foarte recent un articol mi-a atras atentia: O aplicatie ingrozeste internautii. 10 milioane de oameni i-au cazut deja „victime”. Cineva a inventat o aplicatie care a infricosat utilizatorii Facebook fara a se folosi in vreun fel de violenta explicita, ci numai prin accesarea temerilor profunde si a imaginatiei. In aplicatie apare un individ intr-un subsol intunecat, in fata unui calculator, si in timp ce imaginea se apropie de ecran, utilizatorul care priveste observa ca individul ii vizualizeaza profilul lui de Facebook. “Fotografii personale, discutiile private sau publice, lista de prieteni, muzica care iti place, comentariile, domiciliul, totul este studiat cu atentie de catre personajul slinos si cu ochi de nebun. Apoi, folosindu-se de Google Maps, individul iti cauta adresa de domiciliu. O gaseste. Devine din ce in ce mai agitat si te priveste direct in ochi, cu privirea celui satisfacut de proprile-i ganduri necurate.” Desi aplicatia in sine ridica vesnica intrebare legata de siguranta si confidentialitatea datelor personale ale utilizatorilor pe retelele de socializare, autorul ei spune ca n-a vrut decat sa faca un cadou simplu, de Halloween. “Si totusi, ce-ar fi daca un asemenea individ chiar exista?” – se intreaba, pe buna dreptate,  autoarea articolului.

Totusi, pentru multi utilizatori ai Facebook argumentele de mai sus nu sunt suficiente nici macar pentru a-i face sa-si puna intrebari (pentru ca de a determina pe cineva sa renunte la Facebook nu poate fi vorba, rolul articolului meu fiind de a informa/comenta despre acest „fenomen” dintr-o perspectiva realist-ortodoxa). Si pentru ca acesta este un subiect foarte complex, ce se manifesta de la revolutii cat se poate de reale pana la invadarea intimitatii, de la serviciu de spionaj la loc al pierzarii virtuale generator de patologii sociale si psihice, va invit sa cercetati categoria dedicata acestui subiect pe site-ul Razboi intru Cuvant: http://www.razbointrucuvant.ro/recomandari/category/internet-new-media-smartphone/facebook/

Dar sunt cateva lucruri pe care doresc a le aminti si aici:

Recunoasterea faciala este o functie activata si pe Facebook, fara notificarea si acordul prealabil al utilizatorilor. La începutul lunii august 2011, o comisie juridică din oraşul german Hamburg a acuzat Facebook de încălcarea vieţii private a utilizatorilor săi din Germania. Comisia a stabilit că tehnologia folosită pentru a identifica automat feţele utilizatorilor în fotografiile postate pe site colectează informaţii biometrice fără consimţământ, autorităţile germane fiind îngrijorate că reţeaua socială construieşte o bază de date imensă cu feţele utilizatorilor. Daca adaugati si celelalte informatii oferite de bunavoie de fiecare utilizator, plus celelalte informatii colectate de la ceilalti (nu-i usor, dar nici prea greu, nicidecum imposibil!) si veti constata ca inclusiv “furtul de identitate” (carora unora li s-ar parea din filmele SF) este foarte plauzibil: http://www.gandul.info/international/cum-iti-poate-fi-furata-identitatea-cu-ajutorul-unei-simple-poze-ce-mijloace-ai-la-dispozitie-pentru-a-te-proteja-8823157. Chiar daca nu s-ar ajunge la furt de identitate, e cert ca mai ales de pe Facebook si alte platforme de socializare pot fi colectate foarte usor date personale si fotografii si se pot alcatui „dosare” destul de consistente doar din ce se gaseste stocat acolo.

Facebook ştie ce faci pe Internet şi după ce ieşi din reţea, caci după ce ieşi din cont, cookie-urile ce urmăresc activităţile tale rămân active şi continuă să culeagă informaţii (un cookie este un fisier primit in calculator de la fiecare site accesat, menit sa se activeze in momentul in care este accesat site-ul respective, avand in principal scopul navigarii mai usoare pe site, dar care in mod normal, cu mici exceptii printer care si… Facebook, devin inactive la iesirea de pe site-ul respectiv). Un articol mult mai bun decat cel de mai sus gasiti chiar pe site-ul lui Nik Cubrilovic.

Facebook creează dependenţă şi dăunează grav personalităţii – o spun psihologii! Si una dintre principalele recomandari pentru a scapa de dependenta este sportul, dar in cazurile grave este nevoie si de consiliere psihologica.

– Facebook a facut un parteneriat cu activisti homosexuali pentru blocarea afisarii de materiale cu continut “anti-homosexual.” Facebook promoveaza homosexualitatea si afisaza programe speciale de autoconstientizare  in homosexualitate. Facebook desemenea restrictioneaza mesajele anti-avort. Datele de mai sus se gasesc in studiul emis pe 15 septembrie de organizatia americana National Religious Broadcasters (“NRB”). Infiintata in 1944, NRB promoveaza libertatea exprimarii religioase in spatiul public. Textul in engleza al studiului il aflati aici si are 43 de pagini: http://content.nrb.org/Webdocs/Legal/True%20liberty-in-a-New-Media-Age9-15-11.pdf. Studiul NRB se concentreaza in special asupra cenzurii impuse crestinilor de catre Apple, iTunesApp, Facebook, My Space, Google, Twitter, si alte platforme ale mediei sociale americane. Concluzia studiului este ca ideile crestine si religioase in general sunt in pericol constant de a fi cenzurate de catre acesti giganti ai mediei sociale. (http://www.razbointrucuvant.ro/recomandari/2011/10/10/studiu-media-sociala-apple-google-facebook-etc-cenzureaza-crestinii-afr/)

– Randi Zuckerberg, director de marketing la Facebook şi sora fondatorului companiei, susţine răspicat că “oamenii trebuie opriţi să acţioneze în mediul online fără să aibă numele real afişat“. Astfel, Facebook este unul dintre puţinele site-uri care le cer membrilor să îşi folosească numele şi adresele de e-mail reale la înregistrare. Si in ciuda faptului ca sunt multi sustinatori ai acestei idei, inclusiv Eric Schmidt, CEO Google, nici criticile n-au intarziat sa apara: “Mulţi oameni cred că numele reale vor rezolva problema hărţuirii pe internet, dar nu o vor rezolva. În plus, această politică ar putea pune în pericol libertatea de exprimare, dialogul pe anumite teme importante“, crede Matthew Ingram de la portalul de ştiri despre tehnologie Gigaom (vezi aici sau aici).

– Un exemplu, care poate fi extins pe cat de mult dorim: Rezerva Federală a statului New York, cea mai mare din băncile regionale care compun Rezerva Federală a SUA (FED), a lansat o ofertă pentru realizarea unui program software care să monitorizeze ce se discută despre instituţie în reţelele de socializare, precum Facebook şi Twitter. “Ceea ce vor să facă este să strângă informaţii despre toţi cei care au opinii negative despre Rezerva Federală. Este neclar cum vor să foloseacă această informaţie odată ce o au”, potrivit blogului Economic Collapse (http://www.realitatea.net/rezerva-federala-vrea-sa-monitorizeze-criticile-primite-pe-facebook-si-twitter_874912.html)

– Undeva pe la jumatatea acestui an, in presa era stirea ca foarte multi utilizatori ai Facebook isi sterg conturile. Se pare ca, intre cei care “au încercat, au gustat şi care acum renunţă” (conform Money.ro), sunt destul de multi dezamagiti de iluziile din lumea virtuala, care mai tin inca la intimitatea lor, la informatiile personale.

Iata pe ce site ne dam informatiile, ne punem fotografiile, avand impresia ca de fapt, noi detinem controlul…  Facebook ofera prilejul de a arata altora cine esti si ce faci, cu cine esti, ce-ti place si ce nu, dar ofera acea prefigurare a societatii transparente care se doreste a fi implementata in viitorul apropiat, o societate in care, chipurile, n-ar trebui sa avem nimic de ascuns! Bineinteles ca sunt putini care ofera multe date personale acolo, majoritatea spunand ca sunt prudenti… DAR INTELEGEM CA, inclusiv cei mai atenti in utilizarea Facebook, NE OBISNUIM USOR-USOR A FI PARTE DINTR-O SOCIETATE IN CARE DREPTUL LA INTIMITATE SE RESTRANGE DIN CE IN CE MAI MULT? Si aceasta cu acordul/sprijinul nostru? Va veni o vreme in care ne vom fi dorit sa nu fi facut parte dintre cei care au ajutat, prin numarul mare de utilizatori (dintre care unul sunt eu – va citi fiecare utilizator Facebook!) la cresterea actiunilor companiei si la un volum foarte mare de publicitate (insemnand foarte multi bani), la pozitionarea lui Mark Zuckerberg drept cel mai influent om din industria media in anul 2011 (sursa aici), la ideea infiintarii unui grup de actiune politica (Facebook Political Action Commitee) ce-si va face simtita prezenta in cadrul procesului politic prin susţinerea candidaţilor care împărtăşesc aceleaşi valori precum Facebook (si aveti mai sus mai multe exemple de “valori” ale Facebook!) (sursa aici).

Nu am nimic cu utilizatorii retelelor de socializare, pentru ca intr-o situatie asemanatoare suntem majoritatea, facand intr-un mod sau altul, fie cu stiinta, fie din nestiinta, jocurile noii ordini. Stam din ce in ce mai putin in biserici (maxim 2-3 ore pe saptamana – si cat din acest timp suntem efectiv atenti la Slujba?), ne rugam din ce mai putin (poate cateva minute, seara), preferand, in schimb, confortul fotoliului si caldura laptopului in brate, departandu-ne incet, dar sigur, de Dumnezeu, iar pentru aproapele nostru in nevoie ne multumim sa avem doar o compasiune de suprafata, lipsita de fapte concrete. Ne rusinam sa ne facem semnul Crucii cand trecem pe langa biserici, ne rusinam sa sustinem normalitatea, moralitatea, ignorand pacatul, in special pacatele proprii. Nu avem rabdare sa asteptam la rand, la Sfintele Moaste, in liniste, in rugaciune, plecam capul, rusinati, cand ceilalti rad de Credinta si de Traditia noastra, dar lesne ne incapatanam in a respinge argumentele obiective care ne acorda suport pentru o decizie normala, luata in cunostinta de cauza…

Citandu-l pe P.S. Sebastian, Episcopul Slatinei si al Romanatilor, mult mai folositor ar fi sa ne „incapatanam” sa ne pretuim valorile inestimabile (Credinta si Traditia, moralitatea, intimitatea, integritatea… – nota mea), pentru ca ele ne mai tin! Sa preferam acest „comportament” — fie el si dispretuit ca „medieval”, dar care izvoraste din adanca si profunda evlavie a neamului acestuia fata de Dumnezeu si sfintii Lui — in locul vacarmului de pe stadioane sau alte locuri de distractie „moderna” si „la moda”.


13 comentarii on “Ce sunt „retelele de socializare”?”

  1. […] cuvinte: Ce sunt „retelele de socializare”? In timp ce unii specialisti avertizeaza ca Facebook şi Twitter au creat o generaţie de […]

  2. Monica D spune:

    Voi prelua o parte din acest articol , iar ptr restul voi face trimitere la blogul tau .
    Eu am avut cont pe Facebook si l-am sters.
    Motivul a fost altul -in numele libertatii de exprimare nu vor sa stearga anumite „ grupuri de socializare „ care au denumiri blasfemiatoare la adresa Mantuitorului si un continut pe masura denumirii lor .

  3. Florin M. spune:

    Sigur, Monica.
    Si bine-ai facut ca ti-ai sters contul de FB.

  4. adriana spune:

    La multi ani!

  5. Florin M. spune:

    @Adriana
    Multumesc, dar ce sarbatorim?🙂

    Bine, stiu ca e 1 decembrie, Ziua Nationala…
    Dar in fond, ce avem de sarbatorit?

    Venind de la tine, aceasta urare ma bucura, cu siguranta!

    Dar sunt unii care ureaza asa, din automatism, cel mult pentru ca „asa se cade„, dar nu prea au idee despre ce inseamna „roman” si care e traseul nostru in istorie, sau nici macar in virtutea carui fapt se bucura astazi, afara de „moda„…
    Si revin la intrebarea initiala: CE SARBATORIM? (Mai) avem motive de bucurie? In tara asta, care-mi e nespus de draga, nu mai avem mai nimic al nostru… Nu tu educatie, nu tu sanatate, nu tu ordine publica… Singurele care mai sunt „ale noastre” in tara asta sunt sfintii si credinta…
    Oare ingerul tarii noastre se bucura astazi? Noi suntem la fel, la fel de cazuti in pacate.

    Din cauza asta am o rezerva in a ma bucura chiar la o urare frumoasa, sincera, de ziua tarii noastre… Mult mai bun gasesc un „Desteapta-te romane!”, decat un „La multi ani!”🙂

  6. […] că în aproape niciunul din cazurile de mai sus (excepţie: cardurile de sănătate, sau Facebook-ul) nu se vorbeste de dezavantaje sau de probleme, de faptul că se pot deteriora/defecta foarte usor, […]

  7. Mihu spune:

    Reblogged this on Mihu's blog.

  8. Mihu spune:

    Am dat reblog articolului. Foarte bine realizat.

  9. Oare mie de ce-mi apare delete account la setări?…
    Mai căutaţi.
    Nu sunt avocatul reţelelor de socializare, ele sunt ceea ce facem noi din ele.
    Nu uitaţi ce spune fratele Lorenzo: extrasul din aceeaşi plantă poate fi şi medicament şi otravă, depinde cum şi în ce cantitate îl foloseşti.
    Mă îndoiesc dacă o nouă cruciadă împotriva reţeleor de socializare ar folosi cuiva.

  10. Florin M. spune:

    @Mihu
    Multumesc, Doamne ajuta!

    @Zorin Diaconescu
    In primul rand, multumesc pt vizita si pt comentariu!
    Articolul este din anul 2011, la momentul respectiv lucrurile stateau altfel. Poate intre timp a aparut butonul de DELETE, dar sunteti sigur ca informatiile postate pe FB dispar cu totul? Ma refer, bineinteles, la datele personale, fotografii.
    Nu este vorba de nicio „cruciada” impotriva retelelor de socializare. Totusi, dreptul la INFORMARE obiectiva il avem toti si nefolosirea acestui drept natural si legitim duce la manifestari foarte neplacute. La fel se intampla daca folosim orice medicament, neavand nevoie de el (apropos de principiul general valabil atribuit „fratelui Lorenzo” – imi pare rau, dar nu stiu despre cine e vorba, nici n-are importanta in contextul dat).
    Toate cele bune!

  11. Fratele Lorenzo e un personaj de Shakespeare, cel care prepară licoarea în Romeo şi Julieta. Scuze. Am fost imprecis.
    Cât despre celălalte: în orice rău e şi un bine şi invers. Problema e să le discernem la timp. Mulţumesc pentru timpul acordat. Numai bine.

  12. Florin M. spune:

    Da, problema este discernamantul, dar despre ce fel de discernamant poate fi vorba, daca nu despre alegerea facuta in cunostinta de cauza?
    Cati dintre cei care-si creeaza cont de facebook cunosc detaliile prezentate aici (articol prin care nu-mi propune sa determin pe cineva sa-si stearga contul FB, sau sa nu-si mai faca, ci doar de a informa asupra unor aspecte mai putin cunoscute)?

  13. […] N-am cuvinte: Ce sunt „retelele de socializare”? […]


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s